«Хлібопекарський бізнес–2023»: поточна ситуація галузі у воєнній Україні

У березні в Києві відбулася бізнес-зустріч «Хлібопекарський бізнес–2023», де понад 180 спеціалістів обговорили поточний стан галузевих справ. Підбили певні підсумки, закцентували увагу на гострих проблемах та все ж з позитивом і ентузіазмом дивилися в майбутнє. Тож далі про все це детальніше і по порядку.

Уроки війни

Слушними уроками-висновками з учасниками зустрічі поділився директор ДП «Зееландія» Андрій Василенко:

  1. Хліб – один з найцінніших продуктів
  2. Географія має значення
  3. Великі підприємства – великі мішені
  4. Важливість диверсифікації джерел енергії
  5. Відновлення починається з малих підприємств

Трохи статистики та тенденцій

За аналітичними даними, продемонстрованими компанією Pro-Consulting, сегментація ринку борошняних кондитерських виробів виглядає наступним чином:

  • Борошняні вироби – 58 %
  • Продукти на основі какао – 22 %
  • Цукрові вироби – 20 %

Топ-10 виробників борошняних кондитерських продуктів в Україні:

  1. Корпорація «Рошен»
  2. Кондитерська фабрика «АВК»
  3. Виробниче об’єднання «Конті»
  4. Корпорація «Бісквіт-шоколад»
  5. «Житомирські ласощі»
  6. «Полтавакондитер»
  7. Кондитерська фабрика «Лагода»»
  8. «Одесакондитер»
  9. «Монделіс Україна»
  10. «Деліція»

Серед глобальних тенденцій вітчизняного ринку варто виокремити такі:

  • посилюється конкуренція через зниження темпів приросту споживання продукції на світовому ринку
  • обсяг споживання виробів на основі цукру продовжує скорочуватися
  • серед споживачів набирає обертів інтуїтивне харчування через затяжний стресовий стан населення
  • зазнає змін культура харчування, відповідно зменшується кількість споживання хліба

Проблематика галузі

Безстрашні фахівці, що не залишили державу і роботу, вже понад рік роблять усе, щоб на полицях магазинів завжди був хліб навіть у найнебезпечніших регіонах країни. І ця діяльність не позбавлена «каменів спотикання».

За словами спікерів, серед основних сучасних проблем слід виокремити:

  • високий рівень «тінізації» галузі, що продовжує зростати
  • застарілі засоби виробництва та технології внаслідок недоступності дешевих фінансових ресурсів та низької рентабельності бізнесу
  • суттєве зменшення пропозиції пшениці та погіршення її якості
  • відсутність достатньої нормативної бази
  • кадрові проблеми, зокрема й міграція фахівців
  • наслідки військових дій: руйнування, енергетика, логістика тощо

Ще однією проблемою, що особливо гостро звучала з вуст кількох експертів галузі, є відносини виробників та ритейлу. Стосунки з торговельними мережами, роль яких як каналу збуту зростає, а умови співпраці, на думку доповідачів, погіршуються, є відверто складними. Також становище виробників погіршується через зростаючий обсяг приват-лейблу та власного імпорту супермаркетів.

Віримо у світле майбутнє: перспективи

Навіть у кризі ми навчилися бачити можливості!

Тому серед перспективних напрямків розвитку хлібопекарської промисловості слід говорити про таке:

  • виробництво крафтової продукції
  • індустріальне хлібопечення, яке буде спрямоване на свіжість, доступність, збільшення терміну реалізації
  • зміна асортименту й упаковки хлібобулочних виробів
  • акцент на заморожені хлібобулочні вироби
  • експорт хлібобулочної продукції

Про що ще говорили?

Загалом із доповідями виступили представники компаній «Про Консалтинг», ДП «Зееландія», «Поле», «ПроТек Системз», «СОК ТРЕЙД», «ТАТфуд», RODALS, «Беверлі Вудс», «Бакіто», «Штерн Інгредієнтс Україна», а також Всеукраїнської асоціації пекарів, Спілки «Борошномели України» й Одеського національного технологічного університету.

Спікери говорили про таке:

  • Ринок борошняних кондитерських виробів: стан і перспективи. Тренди й успішні рішення
  • Проблеми українського ринку хлібобулочних виробів
  • Програма підтримки малих і середніх пекарень України під час війни
  • Відродження традицій виробництва корисного хліба. Використання інгредієнтів природного походження для подовження термінів придатності
  • Гнучке й інноваційне обладнання для хлібопекарського бізнесу
  • Використання  сучасного  лабораторного обладнання для контролю виробництва – від приймання до готової продукції
  • Професійний підбір персоналу для підприємств харчової промисловості
  • Тренди українського ринку борошна
  • Якісне обладнання для нарізки та пакування хліба як інструмент підвищення продажів та покращення комунікації зі споживачами
  • Як вибір клею впливає на роботу пакувального обладнання?
  • BAKITO baking center «Зустрічаємо Експертів»
  • Комплексний функціональний аналіз борошна. Що потрібно знати для ефективного управління якістю готової продукції?
  • Стандартизація та коригування якісних показників борошна для різних видів хлібобулочних виробів

Під час панельного обговорення «Сучасна модель енергозабезпечення хлібопекарського підприємства» представники компаній HD-Group, «Київхліб», «Енергум» і «Атмосфера» ділилися досвідом своїх підприємств у вирішенні проблем енергопостачання.

Окрім того, в межах заходу пройшли:

  • внутрішня виставка, де були представлені рішення для хлібопекарів від компаній «Ітак», Rodals, J4, «Протек Системз», «Р.П.С. ЛТД», «Енергум», «Беверлі Вудс», «Полімерцентр», «Олис», «РОДИННИЙ МЛИН», «Сок Трейд», «Атмосфера», «Добра Плюс», «Вента Лаб», «Пак Трейд;
  • експозиція «Українські виробники хліба та хлібобулочної продукції» за участі компаній «Бублик», «Десна», «Чанта Маунт», «Форнетті».

Повний відеозапис конференції «Хлібопекарський бізнес–2023» варто переглянути тут.

Дякуємо за організацію та запрошення компанії Marko Pack і Всеукраїнській асоціації пекарів. Разом до перемоги!

Марина Бурдейна, шеф-редактор «Управління якістю»