Сертифікація бізнесу за стандартами міжнародної справедливої торгівлі
Сертифікація за стандартами Fairtrade є актуальною для вітчизняного бізнесу, який вже сьогодні має планувати своє майбутнє, долучатися до системи справедливої торгівлі, що дасть можливість працювати на прибуток, а не на покриття витрат
У сучасних економічних умовах коливання цін на товари не гарантують прожиткового мінімуму багатьом виробникам, а ринкові ціни не відображають справжню вартість виробництва, яка повинна включати екологічні й соціальні компоненти вартості. Крім того, торговельні відносини часто супроводжуються ситуацією, коли виробники деяких сфер промисловості (наприклад, сільськогосподарського виробництва) на початку виробничого ланцюга отримують незначну оплату за свою роботу та не набувають інших переваг від продажу своєї продукції, що вказує на існування несправедливої торгівлі. Особливо поширена ця ситуація в країнах, що розвиваються. Справедлива торгівля вирішує ці проблеми, пропонуючи кращі торгові умови для таких виробників.
Справедлива торгівля: що це та які її принципи
Справедлива торгівля (англ. Fair trade) – модель міжнародної торгівлі, яка на додаток до умов добросовісної торгівлі передбачає дотримання державами – торговими партнерами різноманітних соціальних, екологічних та інших норм у своїй соціально-економічній політиці.
Добросовісна торгівля означає забезпечення рівних умов усім без винятку суб’єктам міжнародних економічних відносин і збалансованість їхніх інтересів.
Ідея справедливої торгівлі базується на можливості забезпечити виробникам товару адекватну ціну за цей товар та гарантувати їм безпечні робочі місця й захист їхніх прав.
Необхідною умовою ефективної реалізації справедливої торгівлі та нарощення обсягів продажу є дотримання усіма учасниками торгових відносин системи принципів.
Принципи справедливої торгівлі визначені в Хартії принципів справедливої торгівлі та затверджені Світовою організацією справедливої торгівлі (WFTO).
Принципи, що є основоположними регламентами міжнародної справедливої торгівлі:
- створення можливості участі в міжнародній торгівлі для збиткових та/або економічно незахищених виробників;
- прозорість бізнесу;
- справедлива ціна, що покриває витрати на розвиток виробництва та внески у захист навколишнього середовища;
- гендерна рівність;
- відсутність дитячої та примусової праці;
- безпечні умови роботи;
- екологічність виробництва;
- взаємна відповідальність учасників торгових відносин, зокрема вчасне виконання договірних зобов’язань.
Як працює система справедливої торгівлі?
Ключова особливість справедливої торгівлі полягає в тому, що товари або сировина (наприклад, чай, кава, овочі, фрукти, продукція «handmake» тощо) закуповуються безпосередньо у виробників, минаючи посередників, що дає змогу виробникам, фермерам продати товари за гідну ціну.
Основними аспектами системи справедливої торгівлі є додатковий платіж понад ринкову ціну (наприклад, додаткові 20 центів за фунт кави), який виплачується організації, що експортує свій товар.
Залишок після покриття додаткових витрат, зазнаних під час виробництва та збуту продукції, повинен бути витрачений на соціальні проєкти та економічний розвиток організації.
Грошова компенсація зазвичай використовується для покращення охорони здоров’я, освіти, підвищення продуктивності виробництва, при цьому виробники самі вирішують, на що витрачати такі кошти.
Сертифікація бізнесу за стандартами Fairtrade
Сертифікація бізнесу – це оцінювання відповідності вимогам справедливої торгівлі, встановленим у стандартах Fairtrade.
Ці стандарти розроблені Міжнародною організацією маркування товарів справедливої торгівлі (Fairtrade Labelling Organizations International, FLO) відповідно до вимог Кодексу сумлінної практики (ISEA) та з участю різних зацікавлених сторін:
- виробників;
- трейдерів;
- інспекторів із сертифікації тощо.
Стандарти Fairtrade містять мінімальні вимоги, яким повинні відповідати виробничі та торговельні організації для їхньої сертифікації, наприклад:
- на сертифікованих плантаціях не повинно бути примусової чи дитячої праці;
- працівники одержують мінімальну заробітну плату та дотримуються вимог щодо охорони праці.
Логотип Fairtrade на продукції означає, що ця продукція сертифікована міжнародним сертифікаційним органом та виготовлена в умовах дотримання стандартів Fairtrade. Така продукція, як правило, коштує дорожче аналогів. Ціна перевищує середню ринкову, оскільки вона має повною мірою покривати всі витрати виробників і при цьому забезпечити їм належні умови життя і праці.
Інспекція та сертифікація за стандартами Fairtrade проводяться FLO-CERT – незалежним комерційним органом, який засвідчує, що і виробники, і торговці дотримуються стандартів Fairtrade. У FLO-CERT працює приблизно 100 незалежних інспекторів, які регулярно інспектують виробничі та торгові організації.
Під час інспектування організації також мають довести органу з сертифікації, що кошти (додатковий платіж) витрачені за цільовим призначенням.
Усі рішення щодо сертифікації приймає Комітет із сертифікації, до складу якого входять зацікавлені сторони:
- виробники;
- торговці;
- національні організації з маркування;
- зовнішні експерти.
Сертифіковані організації вносяться у базу виробників продукції системи справедливої торгівлі, де зареєстровані компанії можуть купувати їхню продукцію за встановленими правилами.
Сертифіковані організації, які розповсюджують продукцію системи справедливої торгівлі:
- FLO;
- IFAT (International Fair Trade Association) – Міжнародна асоціація справедливої торгівлі;
- NEWS (Network of European Worldshops) – Мережа європейських етнічних магазинів;
- EFTA (European Fair Trade Association) – Європейська організація справедливої торгівлі.
Ринок продукції системи справедливої торгівлі сконцентрований переважно у 20 країнах світу: майже третина всієї продукції продається у США, а 60–70% – у європейських державах. У інших державах продаж незначний.
На ринку України також наявні деякі імпортовані товари, сертифіковані за стандартами Fairtrade:
- чай;
- кава;
- шоколад;
- спеції;
- локшина;
- крупи;
- сумки з бавовни;
- косметичні засоби тощо.
Найвідоміші товари з логотипом Fairtrade:
- кава Cru Kafe;
- дитяче харчування Piccolo Bu;
- органічна Karma Cola.
Piccolo Bu є першим британським виробником дитячого харчування, який отримав сертифікат Fairtrade на свої товари. Ця компанія 10% свого прибутку передає на благодійність.
Застосування принципів справедливої торгівлі у компанії Cru Kafe дає змогу виробникам пакування цієї кави дотримуватися екологічних норм під час його виготовлення (біорозкладане пакування, яке можна переробити).
У всьому світі, особливо в розвинутих країнах, спостерігається збільшення обсягів продажу товарів під маркою Fairtrade.
За обсягом споживання продукції системи справедливої торгівлі лідирує Швейцарія, де щорічно продаж становить приблизно 20 євро на 1 людину, далі йдуть Великобританія, Люксембург та Австрія.
Перспективи, переваги сертифікації бізнесу за стандартами справедливої торгівлі в Україні
Ініціатива сертифікації за стандартами Fairtrade була створена для формування нового методу економічної торгівлі, який передусім ґрунтується на етичних принципах для виробничого бізнесу. Це узгоджується з тим, що за останні десятиліття у світі збільшується зацікавленість таким способом ведення бізнесу, продиктованим вимогами сучасних умов господарювання та заснованим на партнерстві між усіма учасниками торгових відносин. Підтвердженням цього є поширення міжнародного стандарту ISO 37301:2021 «Системи управління відповідністю. Вимоги та настанови щодо застосування (Compliance management systems – Requirements with guidance for use)».
У стандарті особливу увагу приділено питанням прозорості бізнесу та його відповідальності за результат, що є наслідком зміцнення етичної культури в організації.
Етичні переваги системи Fairtrade:
- гідна заробітна плата для працівників організації;
- гарантія безпечних робочих місць;
- захист прав працівників.
Наприклад, застосування етичних принципів у компанії Cru Kafe дає можливість фермерам створити справедливі умови для працівників на плантації (без дискримінації жіночої праці).
Сертифікація за стандартами Fairtrade є актуальною для вітчизняного бізнесу, який вже сьогодні має планувати своє майбутнє.
Наразі українські виробники, фермери через ведення воєнних дій у країні перебувають у стані непередбачуваності. При цьому підвищення цін на сировину та енергоносії й зниження купівельної спроможності населення створюють передумови для несумлінної торгівлі. Отже, для зміни ситуації вітчизняний бізнес має долучатися до системи справедливої торгівлі за стандартами Fairtrade, що дасть можливість працювати на прибуток, а не на покриття витрат.